Gelişen teknoloji ile birlikte sürekli yeni kelimelerin eklendiği dijital pazarlama terimleri bir sonsuzluğa doğru gidiyor olsa da, dijital pazarlamaya yeni başlayanlar veya sadece tazelenmeye ihtiyaç duyanlar için bir özet bir liste hazırladık.

Anlaşılması kolay ve alfabetik olarak sıralanan popüler dijital pazarlama terimlerini bir araya getirdik.

1. A/B Testi

A/B testleri, aynı şeyin iki farklı versiyonunun etkinlik açısından test edildiği ve ölçüldüğü testlerdir. Dijital pazarlama dünyasında, test edilen “şey” genellikle bir web sayfası, sosyal medya kampanyası, e-posta kampanyası, dijital reklam veya kayıt formu olabilir.

A/B testini etkili bir şekilde yapabilmek için, dijital pazarlamacılar test ettikleri dışındaki tüm değişkenleri kontrol etmeli, testin teslim edilmesinde önyargıdan kaçınmaya ve yeterince büyük bir örnek boyutu yakalamaya çalışmalıdır. Çoğu durumda, CRM yazılımı veya e-posta pazarlama yazılımı A/B testi uygulamasına yardımcı olabilir.

2. AdSense (Google AdSense)

Web sitesi sahiplerinin Google ağ reklamlarını web sitelerinde yayınlamasına ve para kazanmasına olanak tanıyan bir Google platformu. Sitenize AdSense eklendikten sonra, sitenizde yayınlanan alakalı reklamlardan para kazanabilirsiniz.

AdSense (Google AdSense)

3. Anahtar Kelime (Keyword)

Anahtar kelime, bir kullanıcı bir arama motorunda bilgi bulmaya çalıştığında kullandığı belirli bir arama terimidir.

4. Anahtar Kelime Yoğunluğu (Keyword Density)

Belirli bir anahtar kelimenin web sayfası içeriğinde ne sıklıkta kullanıldığının yüzdesi “Anahtar Kelime Yoğunluğu” olarak adlandırılır. Önerilen anahtar kelime yoğunluğuna sahip olmak, önemli bir SEO sıralama faktörüdür

Anahtar Kelime Yoğunluğu (Keyword Density)

5. Başlık (Header)

Bir web sayfasının logo ve menüyü içeren üst kısmı veya web sitesi kodunda site hakkındaki bilgileri içeren bir HTML bölümü.

6. Başlık Etiketleri (h1, h2, h3 vb.) – Header Tags (h1, h2, h3, etc)

Bir web sayfasındaki farklı metin başlıklarını kategorilere ayırmak için kullanılır. Web sayfasının başlıkları, ana konuları için kullanılırlar ve SEO’da önemli bir rol oynarlar. H1-Sayfa Başlığı, H2- İkincil Başlık, H3-Alt Başlık Başlığı vb.

Başlık Etiketleri (h1, h2, h3 vb.) - Header Tags (h1, h2, h3, etc)

7. Benzersiz Sayfa Görünümü (Unique Page View)

Bir sayfanın tek bir oturumda birden çok kez görüntülenmiş olsa bile bir kez sayılmasıdır. Örneğin, birisi ana sayfanıza geldikten sonra “Hakkımızda” sayfasını görüntüledi ve ana sayfanıza geri döndüyse, ana sayfa için 1 tane görüntüleme yapılmış kabul edilir.

8. B2B Pazarlama

B2B pazarlama, şirketlerin diğer şirketlere satış yaptığı bir iş ilişkisini tanımlar.

B2B Pazarlama

9. Backlink – Link Building

Backlink, bir web sitesinin başka bir web sitesinden bağlantı yani link almasıdır. Bir “A” web sitesi B ve C web sitelerinden backlink alırsa, bu backlinler A web sitesi için güven anlamına gelebilir ve bir SEO sıralama faktörü olarak işlev görür. Güçlü backlinkleri olan siteler, Google tarafından daha üst sıralara taşınır.

10. Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)

Arama motoru optimizasyonu (SEO), dijital pazarlamacıların karşılaştığı en yaygın pazarlama terimlerinden biridir. Basitçe söylemek gerekirse, SEO; organik arama sonuçlarında web sitenizin daha üst sıralara çıkmasını sağlayan, trafik miktarını ve kalitesini artıran bir işlemdir.

Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)

11. Arama Motoru Pazarlaması (SEM)

Arama motoru pazarlaması (SEM), SEO ve ücretli reklamları kullanarak web sitenize trafik miktarını ve kalitesini artırma sürecidir. Basit bir ifadeyle, SEO + ücretli arama sonuçları = SEM.

12. Arama Motoru Sonuç Sayfası (SERP)

Arama motoru sonuç sayfası (SERP), bir kullanıcının bir arama motoruna bir terim yazdığında gördüğü sonuç sayfasıdır. Genel olarak belirli bir terim için SERP dereceniz ne kadar yüksek olursa, kullanıcının sonucunuzu tıklama olasılığı o kadar yüksek olur.

Arama Motoru Sonuç Sayfası (SERP)

13. Dönüşüm Oranı (Conversion rate)

Dönüşüm oranı yani conversion rate, belirli bir işlemi yapan müşterilerin veya potansiyel müşterilerin yüzdesidir. Dönüşüm; bültene kaydolmak, satın alma işlemi yapmak ya da e-kitap indirmeye kadar her şey olabilir. Birçok pazarlama çabası, bir müşteriyi satış hunisinde bir sonraki adımı atmaya zorlamaya odaklandığından, dönüşüm oranı önemli bir pazarlama metriğidir.

Marketing Sherpa tarafından yapılan bir araştırmaya göre, profesyonel veya finansal hizmetler endüstrisi için ortalama web sitesi dönüşüm oranı %10 iken, perakende veya e-ticaret endüstrisinin sadece %3’tür.

14. Duyarlı Tasarım (Responsive Design)

Duyarlı tasarım, esnek sayfa düzenlerinden ve esnek görüntülerden yararlanan web sayfası oluşturmaya yönelik bir yaklaşımdır. Duyarlı tasarımın amacı, ziyaretçilerin ekran boyutunu algılayabilen ve çıktıyı buna göre eşleştirebilen bir web sitesi oluşturmaktır.

Duyarlı Tasarım (Responsive Design)

15. Etkileşim Oranı (Engagement Rate)

Etkileşim oranı, bir içeriğin aldığı etkileşim miktarını (beğeniler, yorumlar, paylaşımlar) tanımlamak için kullanılan bir sosyal medya metriğidir.

16. E-posta Pazarlama (Email Marketing)

Potansiyel müşteri oluşturmak ve müşteri edinmek veya başka herhangi bir dönüşüm türünü sağlamak için e-posta kullanımıdır. Bültenler, etkinlikler, pazarlama teklifleri ve duyurular, farklı e-posta pazarlama türleridir.

E-posta Pazarlama (Email Marketing)

17. E-ticaret (E-commerce)

Çevrimiçi olarak yürütülen, doğrudan tüketiciye ürün ve hizmet satan bir çevrimiçi perakendeci gibi işletmeleri tanımlayan Elektronik Ticaret anlamına gelir. 

18. Eyleme Çağrı Butonu (Call to Action Button)

Eyleme çağrı butonu, bir web sitesinde veya uygulamada, bir şirketin tercih edilen dönüşüm yolunda ilerlemesi sırasında kullanıcıları yönlendirmek ve teşvik etmek için kullanılan bir butondur. “Şimdi Satın Al” ve “Burayı Tıklayın” düğmeleri  CTA butonlarına örnek verilebilir.

Eyleme Çağrı Butonu (Call to Action Button)

19. Google Analytics

Google tarafından oluşturulan ve bir web sitesinin performansının neredeyse her yönünü analiz etmek için kullanılan bir analiz platformudur.

20. Google Reklamları (Google Ads (Aka. AdWords))

Google’ın reklamverenlerin arama ve görüntülü reklam ağları aracılığıyla müşterilere ulaşmasını sağlayan çevrimiçi reklamcılık platformudur.

Google Reklamları (Google Ads (Aka. AdWords))

21. Google My Business

İşletmelerin, arama sonuçlarında ve konum aramalarında görünecek; ad, adres, telefon numarası, web sitesi bağlantısı, çalışma saatleri ve incelemeler gibi önemli işletme bilgilerini sağlamak için kullanabileceği Google platformudur.

22. Google Search Console

Daha önce Webmaster Tools (Web Yöneticisi Araçları) olarak bilinen Google Search Console, web yöneticilerinin bir sitenin arama sayfalarındaki görünürlüğünü ve Google tarayıcı botları tarafından dizine eklenebilirliğini ölçmesine yardımcı olur.

Google Search Console

23. Görüntülenme (Impression)

Bir reklamın görüntülenme sayısına denir. Bu, Tıklama Başına Ödeme Reklamcılığı sisteminin en popüler şartlarından biridir

24. Görüntülü Reklamlar (Display Ads)

Görüntülü Reklamlar; bloglarda, haber sitelerinde, sosyal medyada ve web üzerindeki diğer yerlerde görülebilecek; resim, video, flash ve ses içeren çevrimiçi reklamlardır.

Görüntülü Reklamlar (Display Ads)

25. Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate)

Hemen çıkma oranı, web sitenizi ziyaret ettikten sonra kaç kullanıcının “hemen çıktığını” gösteren metriktir. “Hemen çıkma”, kullanıcının başka sayfaları ziyaret etmesini veya başka işlemler yapmasını içermeyen bir ziyarettir.

Düşük hemen çıkma oranı yüksek hemen çıkma oranından daha iyidir. Örneğin, basın bültenlerinin, iletişim sayfalarının ve ürün sayfalarının hemen çıkma oranlarının önemli ölçüde farklı olmasını bekleyebilirsiniz. Çünkü bir kullanıcı muhtemelen bu sayfalara çok farklı nedenlerden dolayı gelir.

26. İndeks (Index)

Google’ın, Google aramalarında gösterilebilmesi için taradığı ve depoladığı tüm web sayfalarını ifade eder. İndeks, Google’ın bir web sayfasını sistemine kopyalamasıdır.

İndeks (Index)

27. İnternet Formu (Webform)

Web formu, web sayfasında kullanıcıların veri girmesine izin veren ve daha sonra işlenmek üzere bir sunucuya gönderilen bir formdur. Web formları iletişim bilgilerini toplamak ve okuyucuları haber bültenlerine kaydetmek için kullanılır.

28. Kalite Puanı (Quality Score)

Kalite puanı, Google AdWords tarafından “Tıklama Başına Ödeme” platformlarında atanan sayısal bir skordur. Kalite Puanı; bir reklamın tıklama oranı, anahtar kelime alaka düzeyi, açılış sayfası alaka düzeyi ve diğer faktörlere göre belirlenir.

Kalite Puanı (Quality Score)

29. Kullanıcı Deneyimi (User Experience)

Kullanıcı deneyimi, kullanıcıların web sitenizle, hizmetlerinizle veya ürünlerinizle nasıl etkileşime girdiğini ve bu deneyimi nasıl yaşadığını ifade eder.

30. Kullanıcı Arayüzü (User Interface)

Kullanıcı arayüzü, bir web sitesinin veya uygulamanın rahat ve verimli kullanımını kolaylaştıran yazılım veya web uygulamalarını ifade eder.

Kullanıcı Arayüzü (User Interface)

31. Müşteri Kaybetme Oranı (Churn Rate)

Müşteri kaybetme oranı, toplam müşterilerin yüzdesi olarak her ay kaç müşteri kaybettiğinizi ölçer. Bir şirketin Haziran başında 100 müşterisi ve sonunda yalnızca 90 müşterisi olsaydı, müşteri kayıp oranı %10 olurdu.

32. Organik Arama (Organic Search)

Organik arama, arama motoruna bir sorgu yazdığınızda görünen web sayfası listeleridir. Görüntülenen sonuçlar kullanıcının arama sorgusuyla yakından eşleşir.

Organik Arama (Organic Search)

33. Ortalama Oturum Süresi (Average Session Duration)

Ortalama oturum süresi, kullanıcıların web sitenizde ne kadar zaman harcadığını ifade eder. Biri web sitenizde 3 dakika, diğeri 1 dakika geçiren iki kullanıcınız varsa, ortalama oturum süreniz 2 dakikadır.

34. Ortalama Sayfa Yükleme Süresi

Mobil cihazlar için ortalama sayfa yükleme süresi 22 saniyedir, ancak bir sayfanın yüklenmesi 3 saniyeden fazla sürerse, kullanıcıların çoğunluğu sayfadan ayrılır.

Ortalama Sayfa Yükleme Süresi

35. Pazarlama Analizi (Marketing analytics)

Pazarlama analizi, pazarlama etkinliğinin ölçülmesinde veri odaklı bir yaklaşımdır. Pazarlamacılar sosyal medya, web formları ve diğer ortamlardan yakalayabilecekleri veri ile gelecekteki kampanyaları daha etkili hale getirecek öngörüler sağlayabilir.

36. Sayfa Görüntüleme (Pageview)

Tek bir sayfanın toplam görüntülenme sayısıdır.

Sayfa Görüntüleme (Pageview)

37. Sıralamalar (Rankings)

Bir sitenin arama motoru sonuçlarındaki konumunu anlatan genel bir terimdir ve Arama Motoru Pazarlamasının tüm işi, bir sayfanın SERPS’de aldığı sıralama etrafında döner.

38. Site İçi SEO (On Page SEO)

Site İçi SEO, arama motorlarında daha üst sırada yer almak için tek tek web sayfalarını optimize etme pratiğini ifade eder. Daha yüksek sıralama çoğu zaman daha fazla trafik oluşturmaya eşdeğerdir.

Site İçi SEO (On Page SEO)

39. Sorgu (Query)

Google, Bing ve Yandex gibi arama motorlarının arama çubuklarına yazılan kelime öbeği, terim veya sözcük “Sorgu” olarak adlandırılır. Arama motorları “Sorgular” için sonuçları gösterir.

40. Tıklama Başına Maliyet (Cost per click – CPC)

Tıklama başına maliyet (TBM), ücretli bir arama kampanyasındaki her bir tıklamanın maliyetini ifade eden pazarlama terimidir. TBM modeliyle, gösterimlerin aksine tıklamalara dayalı olarak ödeme yaparsınız. TBM, Google Ads gibi tıklama başına ödeme platformlarında popülerdir.

Tıklama Başına Maliyet (Cost per click - CPC)

41. Tıklama Oranı (Clickthrough Rate – CTR)

Tıklama oranı (TO), bir kampanyanın gösterim sayısına göre aldığı tıklamaların yüzdesidir.

Örneğin, belirli bir reklam kampanyasında 5 tıklama ve 500 gösterim varsa, TO %1’dir: (5 ÷ 500) × 100 = 1.

42. URL

Tarayıcının hangi web sayfasını görüntülediğini gösterir. Web sayfasının adresi olarak da bilinir.

URL

43. Uzun Kuyruklu Anahtar Kelimeler (Long Tail Keywords)

Uzun kuyruk anahtar kelimeler, uzun olan ve bir kullanıcı arama sorgusuyla eşleşmede daha belirgin olan bir anahtar kelime öbeğini ifade eder. Uzun kuyruk anahtar kelimeler, kısa anahtar kelime öbekleri kadar sık aranmaz; ancak, direkt hedefe ulaşmak amacıyla yapılır. Pazarlamacılar için uzun kuyruklu anahtar kelimeler avantajlıdır, çünkü çoğu zaman anahtar kelime için daha az rekabet vardır.

44. Ücretli Arama (Paid Search)

Ücretli arama, arama motorlarının, reklamverenlerin arama motoru sonuç sayfalarında reklam göstermesine izin verdiği bir pazarlama kanalıdır.

Ücretli Arama (Paid Search)

45. Varış Sayfası (Landing Page)

Varış sayfası, bir reklamı veya bağlantıyı tıkladıktan sonra arayanın geldiği web sayfasını ifade eder.

46. Web Semineri (Webinar)

Web üzerindeki bir seminere Webinar denir. Webinar; hedef kitleyi eğitmek, bilgilendirmek veya satış yapmak için kullanılır.

Web Semineri (Webinar)

47. XML Site Haritası

XML site haritası, bir web sitesinin önemli sayfalarını listeler, Google’ın hepsini bulabildiğinden ve tarayabildiğinden emin olur ve web sitenizin yapısını anlamasına yardımcı olur.

48. Yatırım Getirisi (ROI)

Yatırım getirisi (YG), belirli bir yatırımdan elde edilen getirinin yüzdesidir. Pazarlama sürecinde çalışırken karşılaşacağınız pazarlamaya özgü çok sayıda metrik olsa da, YG gibi temel metrikleri göz ardı etmemek önemlidir.

Yatırım getirisinin pazarlama dünyasındaki en zor kısmı, satışları belirli bir pazarlama kampanyasına bağlayamamaktır. Müşteriyi satın alma işlemine neyin çektiğini maalesef tam olarak bilemiyorsunuz. Ne yazık ki bu sorunun tek bir cevabı yok. Ancak, pazarlama analizi araçları ve Mailchimp gibi e-posta pazarlama yazılımları, belirli kampanyalara geri dönüşler atfetmenize yardımcı olabilir.

Yatırım Getirisi (ROI)

49. Yeniden Pazarlama (Remarketing)

Reklam verenlerin sitelerini daha önce ziyaret etmiş, ancak istenen işlemleri yapmayan müşterilere reklam göstermesine olanak tanıyan bir tür ücretli reklamdır.

50. Yinelenen İçerik (Duplicate Content)

Aynı metnin bölümlerinin web üzerindeki iki veya daha fazla farklı yerde bulunduğu durumlar için kullanılır. Aynı içeriğe sahip tüm web siteleri için sıralama sorunlarına neden olur.

Yinelenen İçerik (Duplicate Content)

51. Yönlendirme Trafiği (Referral Traffic)

Google Analytics içindeki referral traffic, ziyaretçinin web sitenize yönlendiren bir bağlantıyı nereden tıkladığını bilmenizi sağlar.

52. Ziyaretçi (Visits)

Bir siteyi ziyaret eden trafik kaynaklarını anlatır. Belirli bir süre için bir siteyi ziyaret eden bir web sitesinin kullanıcısını ölçen metriğe ziyaretçi denir.

Ziyaretçi (Visits)

53. 301 Kalıcı Yönlendirme

301 yönlendirme, bir web sayfasından başka bir web sayfasına kalıcı olarak yönlendiren bir yöntemdir.

54. 404 Not Found (Sayfa Bulunamadı Hatası)

Bir ziyaretçi var olmayan bir web sayfasına gittiğinde, 404 hatası oluşur. Ardından 404 Hata mesajı görüntülenir.

404 Not Found (Sayfa Bulunamadı Hatası)

Yukarıdaki listede en çok kullanılan dijital pazarlama terimlerini sizinle paylaştık. Farklı dijital pazarlama terimleri kullanıyorsanız, yorum bölümünde bize yazın, bir sonraki güncellememizde listeye ekleyelim. Bu listeyi veya içeriğimizi geliştirmek için deneyimlerinizi ve önerilerinizi paylaşmayı unutmayın.