CPM, çevrimiçi pazarlamada reklam maliyetlerini hesaplamanın ana yöntemlerinden biridir. CPM fiyatlandırma modelinin kullanımı kolaydır ve trafiği gelire dönüştürmek için web sitesi sahiplerinin nispeten az çaba göstermesini gerektirir.

CPM, web reklamlarını fiyatlandırmak için en popüler modellerden biridir ve markaların yeni kitlelere ulaşmasına yardımcı olurken reklamverenlerden de çok az şey talep eder. CPM kapsamında reklamverenler, görüntülü reklamın aldığı her 1.000 gösterim için yayıncılara, web sitesi sahiplerine veya videodan para kazanma platformlarına ödeme yapar.

CPM Nedir? 

Bin gösterim başına maliyet veya kısaca CPM, bin gösterim başına maliyet anlamına gelir. Başka bir deyişle, bir reklamı internette 1.000 kez yayınlamanın maliyetidir.

Web siteleri, sosyal medya ve Google AdWords de dahil olmak üzere diğer platformlardaki reklamlar için geçerlidir. Temel olarak, bir çevrimiçi reklamı 1.000 kez sunmanın maliyetini gösterir.

Bu noktada web sitesi trafiği, yerleşim, format ve yaptığınız hedefleme gibi faktörlerin reklamınızın gösterim başına maliyetini etkileyeceğini göz önünde bulundurmanız ve reklamınızı etkinleştirmeden önce iletmek istediğiniz mesaj, ulaşmak istediğiniz hedef kitlenin yapısı ve amacınız hakkında net bir fikre sahip olmanız önemlidir.

CPM Nasıl Çalışır?

Reklamverenler, reklamlarının aldığı her 1.000 gösterim için ödeme yapar. Örneğin, bir reklamveren 2 dolar tutarında bir CPM fiyatını kabul ederse, reklamlarının aldığı her 1.000 görüntüleme için 2 dolar öder.   

Yayıncılar ve reklamverenler doğrudan bir CPM fiyatı üzerinde anlaşabilir veya CPM reklamcılığına izin veren reklam ağları aracılığıyla iş yapabilirler. Ayrıca, programatik reklamcılık yoluyla CPM modelini kullanarak reklam alanı satın alma seçeneğine de sahip olurlar.

Örneğin, Google Görüntülü Reklam Ağı (GDN), bir reklam Google arama motoru sonuç sayfasında (SERP) veya hizmet verdiği web sitelerinden birinde her göründüğünde bir gösterim sayar. Ancak, reklam ağının görüntülenebilir CPM teklif stratejisi, reklamverenlerin yalnızca görüntülenebilir olarak ölçülen gösterimler için ödeme yapmasını gerektirir.

GDN’de, neyin görüntülenebilir reklam olarak sayılacağına ilişkin farklı ölçütler vardır. Örneğin, görüntülü reklamlar genellikle reklam alanının en az %50’si ekranda en az bir saniye görüntüleniyorsa görüntülenebilir olarak kabul edilir. Daha büyük reklamlar için (242.500 pikselden fazla) bu oran %30’a düşer. Video reklamlar genel görüntülü reklamlara benzer ve alanlarının en az %50’sinin görünür olmasını gerektirir. Ancak, video reklamların da en az 2 saniye oynatılması gerekir.

Microsoft Audience Network, reklamın %50’si bir saniye veya daha uzun süre ekranda kalırsa da bir gösterim sayar. Öte yandan Facebook, bir reklam yalnızca ekranda göründüğünde bir gösterim sayar. Bu platformlarda, reklamverenler yeni bir kampanya oluşturduklarında teklif stratejisi olarak CPM’i ayarlayabilir.      

Yayıncılar, bir ziyaretçi web sitelerinde görüntülenen bir CPM reklamını her görüntülediğinde gelir elde eder. Bu fiyatlandırma modeli onlar adına herhangi bir işlem yapılmasını gerektirmez, bu nedenle gelir, ziyaretçilerin reklamlarla etkileşime girmemesinden etkilenmez.

Publift, Epom, Vuukle, AdSense ve Ezoic, CPM fiyatlandırması kullanan yayıncılar için en iyi reklam ağlarından yalnızca birkaçıdır.

CPM Nasıl Hesaplanır?

CPM’i hesaplamanın formülü çok basittir: tek yapmanız gereken toplam maliyeti gösterim sayısına bölmek ve sonucu 1.000 ile çarpmaktır. Son adım ise bin gösterim başına maliyeti bulmaktır. 

Tabii ki bu formül diğer göstergeleri elde etmek için değiştirilebilir.

Örneğin, BGBM’ye sahipseniz ancak elde edilen gösterim sayısını bilmeniz gerekiyorsa, yalnızca kampanya maliyetini BGBM’ye bölmeniz ve sonucu 1.000 ile çarpmanız gerekir. 

CPM hesaplama örnek

3,5 milyon tekil kullanıcı erişimi ve aylık 15.000 TL reklam fiyatı ile hesaplama aşağıdaki gibidir: 

15000: 3.500.000 * 1000 = 4,28 TL

Reklamın fiyatı ya reklam ağı ya da reklam ortağı tarafından belirlenir. Bu nedenle, geniş erişimli sayfalarda reklam fiyatları daha yüksektir, daha büyük reklamlar daha küçük olanlardan daha pahalıdır ve reklam alanı da fiyatta belirleyici bir rol oynar.  

Ancak, reklamveren yine de ödemek istediği maksimum fiyatı belirleyebilir. Bu sabit fiyat daha sonra TBM açık artırmasında olduğu gibi maksimum teklif olarak belirlenir. Ancak, maksimum teklifin her zaman ödenmesi gerekmez. Bir rakip de aynı açık artırma için ancak daha düşük bir fiyatla teklif verirse, reklamveren maksimum teklifi değil, yalnızca bir sonraki en yüksek tutarı ödemek zorundadır.

CPM Kullanmak Ne Zaman Tavsiye Edilir?

Bir pazarlama kampanyasının sonuçlarını ölçmek için yeni ve daha ayrıntılı yöntemler olduğu doğru olmakla birlikte, 1.000 gösterim başına maliyetin hala geçerli olduğu da bir gerçektir.

Aslında bu, yeni bir marka, ürün veya hizmeti çok sayıda insanın dikkatine sunmayı amaçlayan farkındalık ve markalaşma kampanyalarını ölçmek için en etkili yöntemdir.

Bunun nedeni çok basittir, çünkü bir kişinin aşina olmadığı bir ürün veya markanın reklamını ilk gördüğünde bir reklama tıklaması veya belirli bir eylemde bulunması pek olası değildir.

Bu ilk yatırımı, ses getiren ve potansiyel alıcılarınızın merakını uyandıran bir dizi reklama yapmak daha iyidir.

Gösterim başına maliyet kampanyalarının bir diğer büyük avantajı da sonuçları değerlendirdiğinizde hedef kitlelerinizden hangilerinin reklamlarınızla en çok etkileşime girdiğini görebilmenizdir.

Bu, hedeflediğiniz kitlenin ince ayarını yapmak ve online reklam bütçenizin büyük bir kısmı için son derece değerli bir bilgidir.

Örneğin, Türkiye’deki genç erkek ve kadınları hedefleyen bir kampanyanız var diyelim. Sonuçlar, bu grup içinde 20 ila 25 yaş arasındaki erkeklerin en çok etkileşimde bulunanlar olduğunu göstersin. Bu verilere dayanarak, bir sonraki reklamlarınızın bu grubun ihtiyaçlarına ve ilgi alanlarına hitap etmesi gerektiğini bilirsiniz.

Bu ilk aşama tamamlandığında ve bir sonraki adımı atmaya hazır bir kitleye sahip olduğunuzda, kitlenizden bir eylem elde etmeyi amaçlayan diğer kampanya modelleriyle çalışabilirsiniz:

  • Web sitesi ziyaretleri
  • Dosya indirme
  • Bir etkinliğe kayıt

CPM’in Avantajları  Nelerdir?

CPM kampanyaları özellikle marka bilinirliğini ve erişimini artırmak için uygundur, çünkü CPC kampanyalarına kıyasla CPM kampanyaları daha düşük bir fiyatla daha fazla kişiye ulaşır. Ancak, CPM kampanyaları genellikle yalnızca yüksek bir TO elde ettikleri takdirde satın alma davranışında artışa yol açar. Yani tıklama oranı ne kadar yüksekse, CPM kampanyası için o kadar uygundur. CPM ayrıca daha hassas bir şekilde planlanabilir, çünkü reklamveren reklamla tam olarak kaç kullanıcıya ulaşmak istediğini belirleyebilir.

CPM’in Dezavantajları Nelerdir?

CPM kampanyalarının en büyük dezavantajı, genellikle yanlış hedeflenmiş olmaları ve bu nedenle ulaşılan kullanıcıların kalitesinin çok düşük olabilmesidir. Bunun nedeni, reklamların gerçek hedef kitleye uymayan ve dolayısıyla ürüne ilgi duymayan kişilere gösterilmesidir.

Diğer Pazarlama Metrikleri İle Karşılaştırıldığında CPM

CPM, çevrimiçi reklamcılıkta mevcut olan tek pazarlama ölçütü değildir. Reklamverenler Cost-per-Click (CPC), Cost-per-Acquisition (CPA), Cost-per-Install (CPI) ve Cost-per-View (CPV) gibi çeşitli fiyatlandırma yöntemleri arasından seçim yapabilir.  

  • CPC: CPCmodelinde, reklamverenler bir reklamın aldığı her tıklama için ödeme yapar. Toplam tıklama maliyetinin toplam tıklama sayısına bölünmesiyle hesaplanır. Gösterime dayalı olan CPM’in aksine CPC eyleme dayalıdır ve genellikle daha maliyetlidir. Hem reklamverenler hem de yayıncılar bir reklamın etkinliğini tıklama oranıyla (TO) ölçebilir. Bu, reklamı gördükten sonra tıklayan ziyaretçilerin yüzdesidir. TBM, yeni potansiyel müşteriler kazanmak isteyen şirketler için doğru çözümdür. 
  • CPA: CPA da eylem tabanlıdır. Reklamverenler, yeni bir müşteri edinmenin ne kadara mal olacağını belirleyebilir. Toplam reklam harcamasının toplam edinim (dönüşüm) sayısına bölünmesiyle hesaplanır. CPA, satışlarını veya abone sayılarını artırmak isteyen markalar için en uygun yöntemdir. Yayıncılar için garanti edilmiş bir gelir olmadığından, CPA reklam kampanyası için çok daha yüksek bir fiyat talep edebilir.
  • CPI: Bu model temel olarak, reklamverenlerin uygulamalarını yükleyen her kullanıcı için ödeme yaptığı mobil kullanıcı edinmeye odaklanan pazarlama kampanyalarında kullanılır. CPI, belirli bir dönemdeki toplam reklam harcamasının aynı dönemdeki yeni yükleme sayısına bölünmesiyle hesaplanır. CPI, CPA’ya oldukça benzer, çünkü şirketler yalnızca uygulamaları bir cihaza yüklendiğinde ödeme yapar.
  • CPV: CPV, çevrimiçi reklamcılıkta video reklamların maliyetini hesaplamak için kullanılır. Toplam reklam harcamasının video görüntüleme sayısına bölünmesiyle hesaplanır. Reklamverenler, videoları her görüntülendiğinde ücretlendirilir. Bir reklamın 1.000 gösterim başına maliyetini ölçen CPM’den farklı olarak CPV, bir video reklamın her görüntülenmesinin maliyetini ölçer.

Ortalama Bir CPM Kaç Olmalıdır?

Ortalama CPM kampanyasını sektör, hedef kitle, reklam biçimi ve yerleşimi gibi çeşitli faktörlerin yanı sıra mevcut pazar eğilimleri ve belirli bir reklam ağı veya platformu da etkileyebilir.

Örneğin, Microsoft Audience Network ortalama BGBM’sinin 2-6 dolar olduğunu belirtmektedir. GDN için resmi bir tahmin bulunmamakla birlikte, bazı üçüncü taraf tahminleri görüntülü reklam kampanyalarının ortalama 0,50-4 dolara mal olduğunu göstermektedir. Üçüncü taraf analizler 2022 yılında Facebook için ortalama BGBM’nin 12,05 dolar ve Instagram için 10,53 dolar olacağını göstermektedir.

Hedef kitlenin konumu da CPM’i etkiler. 2021 verilerine göre, en yüksek Facebook CPM’i 35 dolar ile ABD’de, en düşük ise 1 dolar ile Pakistan’da gerçekleşti. Google için ABD, Kanada, Almanya, İsviçre ve Birleşik Krallık gibi ülkelerden gelen kitleler daha yüksek CPM’ler oluşturuyor.

Sektör de ortalama CPM’i önemli ölçüde etkiler. Gayrimenkul, hukuk hizmetleri, perakende ve e-ticaret, sağlık ve teknoloji, dijital pazarlamada en rekabetçi sektörler arasında yer alır. Bu segmentlerdeki müşterileri hedefleyen reklamverenler, 1.000 gösterim başına daha yüksek bir fiyat öder.  

Ancak, yayıncılar ortalama CPM oranlarının durgunlaşmasını beklememelidir. Örneğin, şirketler Kasım ve Aralık aylarında online reklamcılığa daha fazla harcama yaparsa, ortalama CPM yayıncının avantajına olacak şekilde artacaktır. Öte yandan, şirketlerin dijital pazarlama harcamalarını kısması nedeniyle Ocak ayında CPM kampanyalarında büyük bir düşüş yaşanır.

Reklamverenler CPM Oranlarını Nasıl Artırabilir?

Kitle boyutu, reklam yerleşimi, reklam yoğunluğu, coğrafi konum ve web içeriği dahil olmak üzere bir dizi faktör CPM oranlarını etkiler. Reklamcıları CPM oranlarını nasıl artırabileceklerine ilişkin bazı öneriler aşağıdaki şekildedir:

1. Reklam kodunun bütünlüğünü kontrol edin

Reklamvereneler çeşitli nedenlerle sitelerini taşımayı tercih edebilir. Ancak böyle bir güncellemeden sonra reklamların hatalı olup olmadığını kontrol etmek önemlidir. Bu noktada reklamların hala yayınlanabildiğinden emin olmak için tüm reklam kodlarını güncelleyin.

2. Doğru reklam yerleşimi yapın

CPM reklamlarının en büyük etkiyi yaratabilmesi için doğru yerde görünmesi gerekir. Bir web sitesinin banner alanı, footer, hem sol hem de sağ  boşluklar en görünür alanlardır. Web sitesi zengin içeriğe sahipse, reklamlar ilgili içeriğin yakınına yerleştirilmelidir. Ancak, reklamları gezinme sekmeleri/butonları, bağlantılar ve menüler gibi etkileşimli öğelerin yakınına yerleştirmekten kaçının.         

3. Mobi̇l web i̇çi̇n optimizasyon sağlayın

Dünyadaki web trafiğinin %50’sinden fazlası mobil cihazlardan gelir, bu nedenle görüntülü reklamları mobil tarayıcılar için optimize etmeniz önemlidir. Google’a göre en iyi performans gösteren reklam biçimleri hem masaüstü hem de mobil cihazlar için kullanılabilir.

4 Reklam yoğunluğunu azaltın

Çok fazla reklamı birbirine yakın yerleştirmekten kaçının. Google, reklamların bir web sayfasının dikey alanının en fazla %30’unu kaplamasını önerir. Bu yüzden reklam biçimlerini karıştırın ve bir sayfayı benzer reklamlarla aşırı kalabalıklaştırmayın.

5 Kullanıcı deneyimini iyileştirin

Ziyaretçiler bir web sitesine reklamlar için değil, içerik için gelir. Bu da bir sitenin içerik kalitesi, kullanılabilirliği ve sayfa yükleme süreleri gibi hususların yayıncının reklam stratejisinden daha öncelikli olması gerektiği anlamına gelir.   

6. Hemen çıkma oranını azaltın

Etkileşim oranlarını artırmak ve hemen çıkma oranlarını azaltmak için içeriği ilgi çekici ve alakalı hale getirin. Kaliteli içerik yalnızca bir web sitesine daha fazla ziyaretçi çekmekle kalmaz, aynı zamanda ziyaretçilerin web sitesinde daha uzun süre kalmasını, daha fazla sayfa keşfetmesini ve daha fazla reklam görmesini sağlar.